FANDOM

Szerszeń przed bok

Szerszeń przed tuningiem.

Szerszeń po bok

Szerszeń po tuningu.

- Przecież to najgorszy samochód na świecie!
- Skąd wiesz?!
- Bo każdy jest lepszy!

Walo z Wojtasem o Szerszeniu.

Szerszeń – stuningowany FSO Polonez 1500 MR’85 należący do Wojtasa (odcinki 1-126), a następnie do Spejsona (127-128). Swą nazwę zawdzięcza charakterystycznemu pomarańczowo-czarnemu ubarwieniu. Nigdy nieubezpieczany, do tego mógł mieć nawet milion kilometrów przebiegu. Dostawał kopa przy nagłym przełączeniu na benzynę. Szerszeń wielokrotnie ratował głównych bohaterów z opresji. 

HistoriaEdytuj

Prawdopodobnie został wyprodukowany (sądząc po umieszczeniu świateł pozycyjnych i kierunkowskazów z przodu) między rokiem 1985 a 1989. Początkowo służył jako radiowóz milicyjny, o czym dowiadujemy się w odcinku 126, kiedy to myjnia zmyła jego lakier, przez co ukazało się oryginalne malowanie (Ziomeczki wykorzystali to do planu przeciwko pijanemu Cieślakowi, który pędził swoim golfem z klubu Speluno). W odc. 75 okazuje się, że poprzednim właścicielem Szerszenia był Cjalis, który używał go jako taksówki. Pewnego dnia przyszły piosenkarz miał okazję podwozić byłego prezydenta, który był "napie**olony jak szpadel". Dzięki temu, że dowiózł Olka na czas, dostał w nagrodę złotą dwudziestorublówkę, którą schował pod dywanikiem kierowcy by nie zgubić. Później Cjalis przegrał Szerszenia w karty gdy sam był pijany, czego potem bardzo żałował.

Po pewnym czasie samochód trafił do warsztatu, w którym obecnie pracuje Walo. Tam planowano przekręcić mu licznik do 40 000 km, jednak ostatecznie nie musiano tego robić, gdyż sam przeskoczył. Szczęśliwym nabywcą poloneza został Wojtas, który uwierzył szefowi warsztatu, że ten sprowadził go z Reichu, a "Niemiec to tylko po paliwo jeździł".

W odcinku 43 Wojtas sprzedał go za 700 zł, ale ostatecznie i tak go ukradł, by móc nim wciąż jeździć. Od tamtej pory samochód wiernie służył ziomeczkom, niejednokrotnie ulegając mniejszym i większym stłuczkom i awariom. Od odcinka 127 był własnością Spejsona, który go kupił za 500 zł. Jednakże już w kolejnym epizodzie samochód podzielił los Kaszlaka - pan Wiesio uciekając z mieszkania klientki-kochanki, zamiast zeskoczyć z zabraną stamtąd pralką na wymontowaną tylną kanapę Poloneza, spadł na sam wóz niszcząc go doszczętnie ku rozpaczy Spejsona i Wojtasa.

W odcinku 135 ukazał się w nocy jako "dup", czyli samochodowy odpowiednik ludzkiego "ducha", który objawił się Wojtasowi na ulicy, przez co ten zaczął go gonić swoją nową Bawarą. Po długim pościgu, Szerszeń wypominał dawnemu właścicielowi to, jak był traktowany jako auto. Ów dup wyjaśnił ziomeczkowi, że bardzo źle zrobił, sprzedając samochód, gdyż Spejson wsypywał mu do baku odżywki białkowe i omnadren, a w dodatku wszystko przeterminowane. Pojazd w ramach zemsty postanowił zgładzić dawnego towarzysza. Wojtas, wykorzystując fakt, iż Szerszeń jako dup wolniej się nagrzewa i ma problemy z odpaleniem, uciekł z piskiem opon i zatrzymał się obok stojącego na poboczu patrolu policji, by uzyskać pomoc. Cała sytuacja okazała się być tylko jego narkotyczną wizją, a mundurowi zabrali kompletnie zjaranego ziomeczka do radiowozu.

WyglądEdytuj

Wersja pierwszaEdytuj

Początkowo Szerszeń wygląda jak klasyczny Polonez (tzw. Borewicz) z dodanymi spoilerami i alusami. Jest pomalowany na pomarańczowo z trzema białymi pasami. Samochód wygląda tak do odc. 21 kiedy to Walo po pijaku rozbija go na fotoradarze i zostawia na pastwę policji.

Wersja drugaEdytuj

Po odbiciu Szerszenia z policyjnego parkingu okazało się że samochód wymaga niezbędnych napraw. Okrągłe przednie lampy zostały rozbite więc zastąpiono je prostokątnymi, maskę oraz tył samochodu również wymieniono (części pochodziły naturalnie z kradzieży). Teraz szerszeń jest trójkolorowy (niebiesko, pomarańczowo, zielony) z reflektorami upodobniającymi go do Poloneza Caro.

Pozostałe wersje Edytuj

Wersja kosmicznaEdytuj

W odcinku 14 można zobaczyć nietypową wersję Szerszenia, wbudowanego w spodek kosmiczny. Samochód praktycznie nie różni się od wersji pierwszej z tym że zamiast kół ma talerz latający. 

Wersja westernowaEdytuj

W epizodach 81 oraz 110, które dzieją się w alternatywnej rzeczywistości wizji narkotykowej ziomeczków, Szerszeń to wierzchowiec. Koń o czarnym umaszczeniu z trzema białymi paskami na włosiu. Ma skórzane oprzyrządowanie oraz siodło, do którego umocowany jest drewniany spojler.

Wersja prehistorycznaEdytuj

W odcinku specjalnym, we śnie Spejsona, Szerszeń to prymitywny wóz pchany przez osła. Osioł nie ciągnie bryczki, tylko ma ją przed sobą, gdyż według Wojtasa, daje to wrażenie tylnego napędu i fajnie zarzuca na zakrętach. Kierowca kieruje za pomocą okrągłej kierownicy wykonanej podobnie jak reszta pojazdu z drewna.

SzerszebotEdytuj

Pojawia się w epizodzie 112 jako alkoholowa wizja Wojtasa. Po dolaniu specyfiku do baku z benzyną i odpaleniu pojazdu, Szerszeń zmienił się w robota zwanego Szerszebot. Kumple użyli go, by zaorać Stadion Polonii i narysować wielką "eLkę" na Pałacu Kultury. Robot został poważnie trafiony przez Golftrzybota, z pomocą w ostatnim momencie przybył pan Wiesio swoim Nubibotem.

Ciekawostki Edytuj

GaleriaEdytuj